A kisgyerek a nagyobbak beszédét utánozza, a környezete pedig ismétli, megerősíti, korrigálja.
Ellenérvek: abban, amiket a gyerekek mondanak: tiém, lót, nyereget, szépebb /goed – wented, mouses – mices
És abban, amit az adott életkorukban sehogyan sem bírnak mondani:
Gyerek:Senki nem bánt.
Anya:Senki sem bánt.
Gyerek: Senki nem bánt.
Anya:Senki sem bánt. […]
Gyerek:Ó, senki sem nem bánt.
2. Veleszületettség (Noam Chomsky, generatív nyelvészet, az 1960-es évektől)
A nyelvelsajátítás velünk született képességével jövünk világra.
Van egy „nyelvi szerv” (LAD = Language Acquisition Device),
a gyermek ezt használva értelmezi a megnyilatkozásokat, hipotéziseket állít fel, próbálgat stb.
Fő érvük az, hogy felnőttbeszéd oly esetleges, töredékes és bonyolult –
a nyelvelsajátítás viszont gyors, rendkívül eredményes és viszonylag független az inputtól.
3. Intellektuális készségek (Jean Piaget, kognitív nyelvészet, az 1970-es évektől)
A nyelvelsajátítás elválaszthatatlan az intellektuális fejlődéstől. Például:
a tárgyállandóság érzete: ami eltűnik a csecsemő látóteréből, az eleinte nincs, aztán egyszerre van, nyúlik érte, szeretné. Ezzel kapcsolatos a szavak jelentéskörének, osztályainak kialakulása: más macit is macinak hív majd.
4. A dajkanyelv (motherese) jelentősége
Gyerek [csuklik]
Anya: Jól van, jól van, na gyere, ugye, milyen mókás, nem kellett volna olyan mohón, de mindjárt jobb lesz, nevess inkább, vagy adjak még egy kicsit, adok, jó?
[Egy kisfiú a rádió gombját csavargatja.]
Anya:Gomb?
Kisfiú:Atty. (?)
Anya:Egy? És hol a kettő?
Gyerek: [kinéz az ablakon] Autó megy.
Anya:Igen, a papa megy az autójában, ugye?
(Ezeken a példákon a kibővítés és jelentéstulajdonítás látható: ahogy az anya becsalogatja a kommunikációba gyermekét. A dajkanyelv jellemzői általánosak a mi kultúránkban, de vannak olyan kultúrák, ahol nincs is ilyen.)
Miért nehéz megítélni, mennyire fejlett egy kisgyermek beszédtudása?
Anya:Mi ez, kicsim?
Gyerek:Sapka a fején!
Anya:Remek! Már ezt is tudod…!
Gyerek:Vedd le sapka a fejént!
Anya:Menj és vedd ki a pizsamádat a fiókból a szobádban!
Gyerek [megy és kiveszi]
Gyerek [egy halacskát tart a kezében]
Anya:Ez a te hajacskád?
Gyerek:Nem, ez az én hajacskám.
Anya:Tehát ez a te hajacskád?
Gyerek:Nem, ez az én hajacskám…
Anya:Értem már, szóval ez a te halacskád?
Gyerek:Igen! Ez az én hajacskám.
(A szókincsből és a mondatok hosszúságából lehet következtetni. Az első két példa szerint lehet, hogy kevesebbet tud, mint gondoljuk. A harmadik szerint viszont többet: jól érti azt, amit megszólaltatni nem tud.)
II. AZ ANYANYELV ELSAJÁTÍTÁSÁNAK FŐ TERÜLETEI
1. Fonológiai fejlődés
a hangadás és beszédértés fejlődése: az anyanyelv hangállományának elsajátítása
2. Grammatikai fejlődés
a nyelvi elemek összekapcsolása
Az egyszavas közlések korszaka (12-18 hónapos kor)
Mama.
Ki.
Vau-vau.
Aggyá!
Nem!
Papa? Papa. Papa!
Egyszavas sorozatok
Jani. Kert. Lát. Jani. Jani. Kert.
Kétszavas mondatok korszaka (18-24 hónapos kor)
Pápá nem. Papa elment.
Még csoki. Medcsiná szék!
Cica el. Mama ágy.
Csacsi ott. Na vau-vau.
Vau-vau hol?
Egy ilyen mondatocska csak egy kapcsolat tud kifejezni:
Néze bácsi. Képe bácsi.
Ádámpapa lö. Vimma lö. [Hintázás közben.]
(Ezekre a mondatokra egyfajta gazdaságosság jellemző: a fogalmi jelentésű szavak között kevés a viszonyjelentésű szó, kapcsolóelem. Ezt a vonásukat „távirati stílusnak” szokták mondani.)
„Okos hibák” a kisgyermek beszédében
● Hogyan állítja elő a kisgyermek az alábbi szóalakokat? (Magyarázzátok meg a logikájukat!)
● Milyen gondolkodási módszerek lehetnek ezek mögött? (analízis & szintézis, analogikus gondolkodás)
● Mit csinálnátok, ha ilyet hallotok egy kisgyermektől? (Kijavítanátok-e?)
(névmások) tiem, engembe, engeddel, émmel, tégetek
3. Szemantikai fejlődés
a nyelvi elemek jelentésének kialakulása
Anya: Menj és vedd ki a pizsamádat a fiókból a szobádban!
Gyerek [megy és kiveszi]
(Vajon mi van a mondat elértése mögött: mennyire érti az egyes elemeit, milyen szerepe van a kontextusnak?)
Bögre! – néhány alapelv a szavak tanulásában
● A főnéviség elve (A hallott szót először főnévként próbálja kódolni.)
● A teljes tárgy elve (A hallott szót először a teljes tárgyra érti, nem egy részletére vagy tulajdonságára.)
● A közepes általánosság elve (Nem egyedi névként, de nem is túl általános fogalomként próbálja érteni.)
● Az egyediség elve (Abból indul ki, hogy egy dolognak csak egy neve lehet: az új szó új dolgot jelöl.)
Ezek az elvek teszik hatékonnyá a szavak tanulását. Ezek vannak pl. a feltételezett „nyelvi szervben”.
Mozgások a jelentés rögzülésében
● Túláltalánosítás (kiterjesztés): pl. bácsi, vau-vau, golyó (Minden, ami kerek, az golyó.)
● Beszűkítés: pl. a cipő csak a sajátja cipője
● Hibás párosítás: pl. valamiért traktornak hívja a telefont.
4. Pragmatikai fejlődés
a kommunikációs célok, stratégiák fejlődése: a nyelvi szocializáció
Egy kétéves gyermek és édesanyja
Gyermek:Labda. Rúgja. Rúgja. Rúgja. Papa rúgja.
Anya:Úgy bizony. Rúgni kell, ugye?
Gyermek:Mmm. Hmm. Hmm. Keményen rúg. Csak keményen rúg. Azt játssza mi. Padlón. Azt játssza mi padlón. Most. Azt játssza mi. Azt. Padlón. Azt játssza mi padlón. Nem azt. Most.
Anya:Rendben.
Gyermek:Mami, gyere hozzám padlón.
Anya:Jó.
Gyermek:Te szedd ki őket.
Anya:Mmm. Rendben.
Gyermek:Az törött.
Hároméves a mamájával
Gyermek:Eszter gyorsan elaludt, mami.
Anya:Fáradt volt.
Gyermek:És ő miért kapott két sütit, mami?
Anya:Mert mind a ketten kettőt kaptatok. Ugyanannyit kapott, mint te. Jaj, most meg mi a baj?
Gyermek:Papa nem adott kettőt nekem végül.
Anya:De igen.
Gyermek:De nem.
Anya:De igen.
Gyermek:Figyelj, egyet adott – kettőt Eszternek és kettőt nekünk.
Anya:Igen, így volt.
Gyermek:Miért adta?
Anya:Mert hat süti volt. Így mindenkinek kettő jut.
(Milyen változásokat láttok a fenti két párbeszédben a kisgyermek kommunikációjában?)
Kérések egy kisfiú beszédében (2,5-3 éves korában)
Fejemelni én! [Emelj fel!]
Ezt eltenni, jó?
Egy nagy papíjt, jó?
Segítség, ez a csöngő nem megy főtekejedni! [Tekerd fel a csengő zsinórját!]
Hazamész a nyócadikra? [Menj vissza a lakásunkba!]
Fejkapaszkodok. [Segíts felmászni!]
Így… így dobálhatod azt!
Most ajja kéjlek szépen, hogy odaadod nekem a fénképezőgépet.
Tedd meg, hogy megmosnéd!
(Figyeljétek meg, hogy három éves korára hányféleképpen tudja már kifejezni azt, hogy mit szeretne.)
A nyelvi szocializáció azt a folyamatot jelenti, ahogyan a kisgyermek anyanyelvének elsajátítása közben elsajátítja környezetének társas viszonyait, normáit és világképét. A nyelvtanulás során viselkedésmintákat, megismerésmintákat is elsajátít. Ezt az egész folyamatot meghatározza az, hogy egy közösség mit gondol a gyerekről, a nyelv- és világelsajátítás céljáról, férfiak és nők társadalmi szerepéről stb.
Ezt figyelhettük meg egy amerikai kutatásban, amely két szomszédos, angol anyanyelvű és mélyen vallásos közösség szokásait vizsgálta: a tractoni néger munkástelepen és a roadville-i fehér kisvárosban.
Egy kicsit beszéltünk még „az ikrek titkos nyelvéről”,
a kétnyelvűségről (milyen hatással van a kisgyermek értelmi fejlődésére, ha „két anyanyelve van” – ez nyilván százféleképp lehetséges)
és a beszédzavarokról. (Az afázia két fajtája a motoros (Broca-) afázia és a szenzoros (Wernicke-) afázia.)
Források:
David Crystal: A nyelv enciklopédiája. A gyermeki nyelvelsajátítás. Bp.1998. 285-312.
A nyelv és a nyelvek. Szerk. Kenesei István. Az anyanyelv elsajátítása. Bp. 2004. 190-209.