Menü
 
chat:)
 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
szavazás
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
érettségi tételek
érettségi tételek : nyelvtan 2. tétel Az anyanyelv elsajátítása

nyelvtan 2. tétel Az anyanyelv elsajátítása

  2010.05.08. 12:54


A gyermek beszélni tanul

Az anyanyelv elsajátítása (12. b)

 

I. A NYELVELSAJÁTÍTÁS ELMÉLETEI

1. Utánzás és megerősítés

A kisgyerek a nagyobbak beszédét utánozza, a környezete pedig ismétli, megerősíti, korrigálja.

Ellenérvek: abban, amiket a gyerekek mondanak: tiém, lót, nyereget, szépebb /  goed – wented, mouses – mices

És abban, amit az adott életkorukban sehogyan sem bírnak mondani:

Gyerek: Senki nem bánt.

Anya: Senki sem bánt.

Gyerek: Senki nem bánt.

Anya: Senki sem bánt. […]

Gyerek: Ó, senki sem nem bánt.

 

2. Veleszületettség (Noam Chomsky, generatív nyelvészet, az 1960-es évektől)

A nyelvelsajátítás velünk született képességével jövünk világra.

Van egy „nyelvi szerv” (LAD = Language Acquisition Device),

a gyermek ezt használva értelmezi a megnyilatkozásokat, hipotéziseket állít fel, próbálgat stb.

 

Fő érvük az, hogy felnőttbeszéd oly esetleges, töredékes és bonyolult –

a nyelvelsajátítás viszont gyors, rendkívül eredményes és viszonylag független az inputtól.

 

3. Intellektuális készségek (Jean Piaget, kognitív nyelvészet, az 1970-es évektől)

A nyelvelsajátítás elválaszthatatlan az intellektuális fejlődéstől. Például:

a tárgyállandóság érzete: ami eltűnik a csecsemő látóteréből, az eleinte nincs, aztán egyszerre van, nyúlik érte, szeretné. Ezzel kapcsolatos a szavak jelentéskörének, osztályainak kialakulása: más macit is macinak hív majd.

 

4. A dajkanyelv (motherese) jelentősége

Gyerek [csuklik]

Anya: Jól van, jól van, na gyere, ugye, milyen mókás, nem kellett volna olyan mohón, de mindjárt jobb lesz, nevess inkább, vagy adjak még egy kicsit, adok, jó?

 

[Egy kisfiú a rádió gombját csavargatja.]

Anya: Gomb?

Kisfiú: Atty. (?)

Anya: Egy? És hol a kettő?

 

Gyerek: [kinéz az ablakon] Autó megy.

Anya: Igen, a papa megy az autójában, ugye?

(Ezeken a példákon a kibővítés és jelentéstulajdonítás látható: ahogy az anya becsalogatja a kommunikációba gyermekét. A dajkanyelv jellemzői általánosak a mi kultúránkban, de vannak olyan kultúrák, ahol nincs is ilyen.)

 

Miért nehéz megítélni, mennyire fejlett egy kisgyermek beszédtudása?

Anya: Mi ez, kicsim?

Gyerek: Sapka a fején!

Anya: Remek! Már ezt is tudod…!

Gyerek: Vedd le sapka a fejént!

 

Anya: Menj és vedd ki a pizsamádat a fiókból a szobádban!

Gyerek [megy és kiveszi]

 

Gyerek [egy halacskát tart a kezében]

Anya: Ez a te hajacskád?

Gyerek: Nem, ez az én hajacskám.

Anya: Tehát ez a te hajacskád?

Gyerek: Nem, ez az én hajacskám…

Anya: Értem már, szóval ez a te halacskád?

Gyerek: Igen! Ez az én hajacskám.

(A szókincsből és a mondatok hosszúságából lehet következtetni. Az első két példa szerint lehet, hogy kevesebbet tud, mint gondoljuk. A harmadik szerint viszont többet: jól érti azt, amit megszólaltatni nem tud.)

II. AZ ANYANYELV ELSAJÁTÍTÁSÁNAK FŐ TERÜLETEI

1. Fonológiai fejlődés

a hangadás és beszédértés fejlődése: az anyanyelv hangállományának elsajátítása

 

2. Grammatikai fejlődés

a nyelvi elemek összekapcsolása

 

Az egyszavas közlések korszaka (12-18 hónapos kor)

Mama.

Ki.

Vau-vau.

Aggyá!

Nem!

Papa? Papa. Papa!

 

Egyszavas sorozatok

Jani. Kert. Lát. Jani. Jani. Kert.

 

Kétszavas mondatok korszaka (18-24 hónapos kor)

Pápá nem.                            Papa elment.

Még csoki.                           Medcsiná szék!

Cica el.                                 Mama ágy.

Csacsi ott.                            Na vau-vau.

Vau-vau hol?

Egy ilyen mondatocska csak egy kapcsolat tud kifejezni:

Néze bácsi. Képe bácsi.

Ádámpapa lö. Vimma lö. [Hintázás közben.]

(Ezekre a mondatokra egyfajta gazdaságosság jellemző: a fogalmi jelentésű szavak között kevés a viszonyjelentésű szó, kapcsolóelem. Ezt a vonásukat „távirati stílusnak” szokták mondani.)

 

„Okos hibák” a kisgyermek beszédében

● Hogyan állítja elő a kisgyermek az alábbi szóalakokat? (Magyarázzátok meg a logikájukat!)

● Milyen gondolkodási módszerek lehetnek ezek mögött? (analízis & szintézis, analogikus gondolkodás)

● Mit csinálnátok, ha ilyet hallotok egy kisgyermektől? (Kijavítanátok-e?)

 

(főnevekben) epr, retke, nyerg; nyereget, virágt, szemt, kők, kezeje; kalapval, késvel; lovatat, ruhátot, lókak

(igékben) esz, eszt, ett, eszett, eszikni, eszni; nevetettek, kötte, fek

(melléknevekben) kicsibb, sokabb, szépebb, szebbebb

(névmások) tiem, engembe, engeddel, émmel, tégetek

 

3. Szemantikai fejlődés

a nyelvi elemek jelentésének kialakulása

 

Anya: Menj és vedd ki a pizsamádat a fiókból a szobádban!

Gyerek [megy és kiveszi]

(Vajon mi van a mondat elértése mögött: mennyire érti az egyes elemeit, milyen szerepe van a kontextusnak?)

 

Bögre! – néhány alapelv a szavak tanulásában

 

● A főnéviség elve (A hallott szót először főnévként próbálja kódolni.)

● A teljes tárgy elve (A hallott szót először a teljes tárgyra érti, nem egy részletére vagy tulajdonságára.)

● A közepes általánosság elve (Nem egyedi névként, de nem is túl általános fogalomként próbálja érteni.)

● Az egyediség elve (Abból indul ki, hogy egy dolognak csak egy neve lehet: az új szó új dolgot jelöl.)

Ezek az elvek teszik hatékonnyá a szavak tanulását. Ezek vannak pl. a feltételezett „nyelvi szervben”.

 

Mozgások a jelentés rögzülésében

 

● Túláltalánosítás (kiterjesztés): pl. bácsi, vau-vau, golyó (Minden, ami kerek, az golyó.)

● Beszűkítés: pl. a cipő csak a sajátja cipője

● Hibás párosítás: pl. valamiért traktornak hívja a telefont.

4. Pragmatikai fejlődés

a kommunikációs célok, stratégiák fejlődése: a nyelvi szocializáció

 

Egy kétéves gyermek és édesanyja

Gyermek: Labda. Rúgja. Rúgja. Rúgja. Papa rúgja.

Anya: Úgy bizony. Rúgni kell, ugye?

Gyermek: Mmm. Hmm. Hmm. Keményen rúg. Csak keményen rúg. Azt játssza mi. Padlón. Azt játssza mi padlón. Most. Azt játssza mi. Azt. Padlón. Azt játssza mi padlón. Nem azt. Most.

Anya: Rendben.

Gyermek: Mami, gyere hozzám padlón.

Anya: Jó.

Gyermek: Te szedd ki őket.

Anya: Mmm. Rendben.

Gyermek: Az törött.

 

Hároméves a mamájával

Gyermek: Eszter gyorsan elaludt, mami.

Anya: Fáradt volt.

Gyermek: És ő miért kapott két sütit, mami?

Anya: Mert mind a ketten kettőt kaptatok. Ugyanannyit kapott, mint te. Jaj, most meg mi a baj?

Gyermek: Papa nem adott kettőt nekem végül.

Anya: De igen.

Gyermek: De nem.

Anya: De igen.

Gyermek: Figyelj, egyet adott – kettőt Eszternek és kettőt nekünk.

Anya: Igen, így volt.

Gyermek: Miért adta?

Anya: Mert hat süti volt. Így mindenkinek kettő jut.

(Milyen változásokat láttok a fenti két párbeszédben a kisgyermek kommunikációjában?)

 

Kérések egy kisfiú beszédében (2,5-3 éves korában)

Fejemelni én! [Emelj fel!]

Ezt eltenni, jó?

Egy nagy papíjt, jó?

Segítség, ez a csöngő nem megy főtekejedni! [Tekerd fel a csengő zsinórját!]

Hazamész a nyócadikra? [Menj vissza a lakásunkba!]

Fejkapaszkodok. [Segíts felmászni!]

Így… így dobálhatod azt!

Most ajja kéjlek szépen, hogy odaadod nekem a fénképezőgépet.

Tedd meg, hogy megmosnéd!

(Figyeljétek meg, hogy három éves korára hányféleképpen tudja már kifejezni azt, hogy mit szeretne.)

 

A nyelvi szocializáció azt a folyamatot jelenti, ahogyan a kisgyermek anyanyelvének elsajátítása közben elsajátítja környezetének társas viszonyait, normáit és világképét. A nyelvtanulás során viselkedésmintákat, megismerésmintákat is elsajátít. Ezt az egész folyamatot meghatározza az, hogy egy közösség mit gondol a gyerekről, a nyelv- és világelsajátítás céljáról, férfiak és nők társadalmi szerepéről stb.

Ezt figyelhettük meg egy amerikai kutatásban, amely két szomszédos, angol anyanyelvű és mélyen vallásos közösség szokásait vizsgálta: a tractoni néger munkástelepen és a roadville-i fehér kisvárosban.

 

Egy kicsit beszéltünk még „az ikrek titkos nyelvéről”,

a kétnyelvűségről (milyen hatással van a kisgyermek értelmi fejlődésére, ha „két anyanyelve van” – ez nyilván százféleképp lehetséges)

és a beszédzavarokról. (Az afázia két fajtája a motoros (Broca-) afázia és a szenzoros (Wernicke-) afázia.)

 

Források:

David Crystal: A nyelv enciklopédiája. A gyermeki nyelvelsajátítás. Bp.1998. 285-312.

A nyelv és a nyelvek. Szerk. Kenesei István. Az anyanyelv elsajátítása. Bp. 2004. 190-209.

Réger Zita: Utak a nyelvhez. Bp. 1990. (http://mek.oszk.hu/04000/04046/04046.pdf)

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Itt az idő...
 
számláló
Indulás: 2005-10-15
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!