Menü
 
chat:)
 
Naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
szavazás
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
érettségi tételek
érettségi tételek : 6. József Attila kései versei

6. József Attila kései versei

Laura  2010.06.12. 23:53


Bevezetés

§  kései versek: 1934 után

§  nagy hatással van rá Freud (verset is ír a születésnapjára), és a freudi pszichoanalízis – a pszichoanalízisei során sok gyermekkori trauma a felszínre kerül, amelyekkel aztán képtelen megküzdeni: ezek motívumokként felbukkannak verseiben, pl. anya-nő-gyermek, apa-isten, gyermek-férfi, bűn

§  szublimációesztétika (szintén Freud alapján): a tudat legmélyéről felhozott kaotikus élmények, lelki konfliktusokat okozó belső indíttatások a költeményeiben fegyelmezett formákba, kifinomult képekbe, logikus rendbe szerveződnek

§  megszaporodnak a lírai én osztottságát mutató önmegszólító versek (pl. Tudod, hogy nincs bocsánat, Karóval jöttél)

§  megszaporodnak a létösszegző versek (Kész a leltár, Talán eltűnök hirtelen)

§  sok olyan vers, amelyben a J. A. önmagát, sorseseményeit értelmezi

§  a közösségért való felelősség (A Dunánál, Hazám)

§  1936: Gyömrői Edit (pszichoanalitikusnő), a reménytelen szerelem à Nagyon fáj (verseskötet, ez az utolsó)

§  1937: Kozmutza Flóra (pszichoanalitikusnő) àFlóra-versek

§  1937: öngyilkos lesz

 

A Dunánál

§  1936-ban keletkezett, a Szép Szó történeti tanulmányokat tartalmazó Mai magyarok régi magyarokról című különszámához készült

§  a közösség és az egyén léte felől megfogalmazható történetiség (nem lírai történetszerűség)

§  a magyar gondolati líra hagyományához illeszkedik (pl. Csokonai Az estve, Berzsenyi A magyarokhoz, Kölcsey Himnusz)

§  az emlékezet mint jelent formáló múlt

§  formája a pindaroszi ódát követve tagolódik három egységre, ugyanakkor át is írja a klasszikus formát

§  vallomásos hang

 

szakaszos elemzés

§  első egység

o   hosszú bevezetés, amely előkészíti a lírai ént és a befogadót a komolyabb gondolatokról szóló második és harmadik részre à jelenetkeret megteremtése

o   a vershelyzet megjelölése

1.      a beszélő elhelyezi magát egy aktuális térben (rakodópart alsó kövén) és meghatározza aktuális tevékenységét (ültem, néztem)

2.      a lírai én szemlélődésének tárgya egyszerre külső (dinnyehéj) és egyszerre belső (sorsomba merültem)

3.      a lírai én összhangban van környezetével, hangulata és a táj hangulata megegyezik

4.      a táj indítja el a gondolatait à a hömpölygő folyó és a lehulló esőcseppek látványa az idő múlására emlékezteti és a múltat juttatja az eszébe (az eső és a folyó összekapcsolásával a Duna az idő és az emlékezet allegóriájává válik)

o   vízhez kapcsolódó jelentéstartalmak: megújulás, bölcs nyugalom (folyó), gyermeki játékosság (hullám), változás, állandóság

o   még nem olyan lényegesek a gondolati tartalmak, a táj van hangsúlyos szerepben

o   édesanya-motívum, kisgyerekek

§  második egység

o   egy gondolat, majd a lírai én és az ősök kapcsolatáról ír

o   a lírai én jelenvaló pillanatában, világ- és létértelmezésében benne foglaltatik a múltnak minden tapasztalata

o   az ősök munkálkodása a jelenben nyer értelmet és értelmezési lehetőséget

o   a költői beszéd hagyományok általi meghatározottsága („ők fogják ceruzámat”), másrészt a történetiségből fakadó osztottság (ők – én)

o   a lírai én és az ősök kapcsolata

1.      versszak: egymás mellett, mindannyian nézők

2.      versszak: szemléletkülönbség közte és az ősök között, a lírai én tisztábban lát, nagyobb összefüggésekben látja a történelmet, ugyanakkor van olyan, amit csak az ősök tudnak, és a lírain én nem

3.      versszak: megfogalmazza a ősök és az elbeszélő közötti összetartozást: kiegészítés és együttműködés à így születik meg a vers

§  harmadik egység

o   a ki vagyok én? kérdésre keresi a választ

·         a közvetlen múlt felidézése (szülők)

·         biológiai vízióban megragadhatón egység (őssejt – ősök)

·         közösségének történelmi és nemzeti etnikai tapasztalatai

   összekapcsolódik a személyes és a nemzeti, történelmi háttér

o   a birtokba vett múlt ellentétei a lírai én megértési folyamatában belső békévé szelídülnek, ezt pedig a beszélő külső békeként is meg akarja valósítani à kijelöli  maga és közössége (a magyarok) számára a jövő irányát

o   Duna-allegória

 

Bukj föl az árból

§  regresszió: gyermeki állapot

§  gyermeki én, a felnőtt tapasztalataival (hiszen ő kér segítséget, belátja, hogy segítség kell)  à ambivalencia

§  osztott személyiség (esendő gyermek és meglett ember)

§  gyermeki kicsinység

§  a lírai én normaképzést kér

§  isten ~ apa: azt akarja, hogy szóljon rá, mert veszélyes dolgokkal játszik; önmagától való védelem vágya - önpusztítás

§  József Attila nem ismerte apját

§  kétségbeesés, magány

§  a bűnösség gondolata: J. A. azt képzelte, hogy bűnös (a félresikerült pszichoanalízis miatt); büntetést vár, majd feloldozást

§  elsodorja a semmi

§  egzisztencializmus: az ember bele van vetve egy olyan világba, amelynek ne ismeri a törvényeit, így tehát könnyen bűnössé válhat

§  könyörgő zsoltár

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Itt az idő...
 
számláló
Indulás: 2005-10-15
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 
Szavazás
Lezárt szavazások
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!